Stageplein Zorg organiseert voor Summa College en Fontys
de stages in de zorgsector

TOOLBOX PRAKTIJKLEREN

Critically Appraised Topic (CAT)

Duur
afhankelijk van het onderwerp gemiddeld 24 uur
Aantal
Individueel, 2-5 personen
Doel
Onderzoek vaardigheden
On-/offline
Online

Doelen

Wat is een Critically Appraised Topic (CAT)?
Evidence-based Practice (EBP) gaat in essentie over het kunnen nemen van een besluit over hoe er gehandeld moet worden volgens de drie bronnen van evidence (bewijs): bewijs vanuit wetenschappelijke literatuur, vanuit professionele expertise en vanuit de wensen en voorkeuren van patiënten (Hoegen, et al., 2020).
Een CAT is een hulpmiddel om de laatste stand van zaken vanuit de wetenschappelijke literatuur helder te krijgen en die vervolgens te kunnen vertalen naar de praktijk (Donachie, et al., 2022; Hoegen, et al., 2020).

Tips voor implementatie

Zoek je praktijkvoorbeelden van een CAT? Kijk eens bij:
– Nursing
– www.catdatabank.nl
– CAT boekjes van diverse zorginstellingen.

Tijdens het praktijkleren is het van  belang, dat je een CAT verbindt met jouw eigen handelen in de praktijk en dat je reflecteert op wat dit opgeleverd heeft. Alleen een artikel opzoeken en samenvatten is dus niet genoeg:

  • Wat is de ervaring of het oordeel vanuit professionele expertise en rekening houdend met wensen en voorkeuren van zorgvragers?
  • Hoe heb je je bevinden uiteindelijk gedeeld met de praktijk en wat was hun reactie hierop?
  • Wat heb je geleerd van dit proces, wat zou je voortaan anders doen en hoe heb je jouw onderzoekende houding verder ontwikkeld?
    Deze vragen zijn essentieel om tot een krachtig bewijs voor je PL-portfolio te komen.

Voorbereiding interventie

De aanleiding van het starten van een CAT is vaak twijfel vanuit je rol als zorgprofessional over je handelen, waarbij het protocol in de praktijk onvoldoende handvatten biedt of inmiddels gedateerd is. Het kan ook zo zijn dat jij en je collega niet op een lijn zitten wat betreft de handelswijze en dat jullie hier vragen over hebben. Wanneer de juiste handelswijze niet direct duidelijk is dan noemen we dat een (klinische) onzekerheid. Een onzekerheid kan de aanleiding zijn voor een CAT, je kunt deze onzekerheid bij toeval treffen in de praktijk maar ook actief opzoeken door collega’s te bevragen of jezelf te verdiepen in handelswijzen (Donachie et al., 2022).

Benodigdheden

• Laptop en eventueel toegang tot databanken.
• Format in de bijlage.

Werkwijze

Je start is in dit geval een situatie in de praktijk waarin het onduidelijk is over hoe gehandeld zou moeten worden en waarbij je vanuit een protocol of richtlijn geen goed antwoord krijgt. Het risico is dan dat iedereen iets anders doet en dat het voor de zorgvrager onduidelijk is of die wel de goede zorg krijgt.

Gebruik het TOOLBOX_PRAKTIJKLEREN_Format_CAT om de CAT uit te werken. Hiervoor kun je onderstaande literatuur gebruiken om de stappen te doorlopen.

  • Het boek van Hoegen et al. (2020) gaat in meer algemene zin over EBP, maar ook over verschillende vormen van onderzoek.
  • In het boek van Donachie et al. (2022) worden de stappen van een CAT toegelicht, onder andere hulpmiddelen zoals een PICO en DDO om tot een goede zoekvraag te komen.
  • In het boek van Eskes en Oostveen (2021) komt aan bod hoe je kritisch naar verschillende onderzoekdesigns kan kijken, wat belangrijk is om de uitkomsten van een onderzoek goed te interpreteren.

Rollen & Vaardigheden

  • Onderzoeker: De verpleegkundige handelt vanuit een continu aanwezig onderzoekend vermogen leidend tot reflectie, evidence based practice (EBP) en innovatie van de beroepspraktijk
  • Onderzoeker: De verpleegkundige werkt permanent aan de bevordering en ontwikkeling van de verpleegkundige beroepsgroep, de eigen deskundigheid en die van directe (toekomstige) collega’s door voortdurend actief (verschillende vormen van) kennis te zoeken en te delen en, indien van toepassing, in praktijkgericht onderzoek te participeren.
Bronverwijzing

Donachie, K., Michielsen, L., & Peters, M. (2022). Hoe maak ik een CAT? Bohn Stafleu van Loghum.
Eskes, A.M. & Van Oostveen, C.J. (Red.) (2021). Onderzoek langs de meetlat. Onderzoekdesigns voor verpleegkundigen. Bohn Stafleu van Loghum.
Hoegen, P., Verhoef, J., Munten, G. & Kuiper, C. (2020). Evidence-based Practice voor verpleegkundigen. Gezamenlijke, geïnformeerde besluitvorming (5e druk). Boom.

(alle boeken zijn beschikbaar als e-book via Fontys Finder https://www.fontys.nl/Bibliotheek/Informatie-zoeken.htm)

Samenwerkingspartners