Stageplein Zorg organiseert voor Summa College en Fontys
de stages in de zorgsector

TOOLBOX PRAKTIJKLEREN

Klinische les

Duur
30 - 60 minuten
Aantal
2-5 personen, 5-10 personen, Meer dan 10 personen
Doel
Theorie en praktijk verbinden
On-/offline
Offline

Doelen

Een klinische les is een praktijkonderwijsmethode om kennis en informatie uit de praktijk met elkaar te delen en/of nieuwe kennis en informatie in te winnen over een bepaald verpleegkundig onderwerp of een interventie met als doel deze te kunnen toe passen in de actuele praktijk (V&VN).

Tips voor implementatie

Enkele literatuurtips vanuit het werkveld en/of voorbeelden:
Een klinische les geven. Hoe doe je dat?
Klinische les Radbout UMC

Voorbereiding interventie

De student komt samen met collega’s tot een relevant verpleegkundig thema wat extra aandacht behoeft t.a.v. de professionalisering van collega’s.

Benodigdheden

  • Afhankelijk van de inhoud van de klinische les.
  • Presentatie bord/scherm.
  • Eventueel materialen voor interactieve werkvormen.

Werkwijze

Na de keuze voor het thema gaat de student op zoek naar theoretische kaders die zowel de inhoud als het proces ondersteunen. Bijvoorbeeld:

  • Wat is de benodigde wetenschappelijke en verpleegkundige kennis t.a.v. het thema
  • Wat is het belang van professionalisering (richtlijnen zorgorganisatie en algemeen)
  • Hoe houd je rekening met de verschillen leerstijlen? (Kolb)
  • Hoe wordt informatie opgeslagen in het geheugen?
  • Hoe bevorder je motivatie?
  • Aan welke criteria dient een klinische les te voldoen?

De student verantwoordt vooraf het handelen t.a.v.

  • Het betrekken van collega’s bij het thema (voorafgaand, tijdens en na de klinische les)
  • De wijze van voorbereiding
  • Doelstelling van de bijeenkomst (koppelen aan de aanleiding en urgentie in de praktijk)
  • Aansluiten bij de beginsituatie dan wel bestaande kennis van de deelnemers
  • Checken en borgen van de opgedane kennis (tijdens en na de bijeenkomst)
  • Gebruik van werkvorm(en); informeren, casuïstiek of vaardighedentraining.
  • Gebruikte middelen en materialen
  • Evaluatie

De student vraagt aan de werkbegeleider feedback t.a.v. de voorbereiding en verantwoording en geeft aan welke leerdoelen de student zelf heeft t.a.v. het geven van een klinische les, zodat de werkbegeleider specifieke feedback/ forward kan geven.

Werk de voorbereiding uit in het TOOLBOX_PRAKTIJKLEREN_Format_Klinische les.

Tijdens de klinische les
De werkbegeleider let op wat de student zegt en doet, let op de reacties van de deelnemers, en maakt zo nodig aantekeningen tijdens de observatie. De werkbegeleider schrijft eventueel letterlijke formuleringen of concreet waargenomen gedrag van de student en/of deelnemers op.
Nabespreking en invullen formulier

  • De student begint met een reflectie: wat ging goed en wat kon beter? Deze wordt genoteerd op het formulier.
  • De werkbegeleider geeft de student feedback: wat ging goed en wat kan beter (in deze volgorde). Deze feedback is concreet en gericht op toekomstige ontwikkeling.
  • De begeleider richt de feedback in eerste instantie op van tevoren afgesproken aandachtspunten.

Rollen & Vaardigheden

  • Onderzoeker: De verpleegkundige werkt permanent aan de bevordering en ontwikkeling van de verpleegkundige beroepsgroep, de eigen deskundigheid en die van directe (toekomstige) collega’s door voortdurend actief (verschillende vormen van) kennis te zoeken en te delen en, indien van toepassing, in praktijkgericht onderzoek te participeren.
  • Presenteren: je weet op een duidelijke wijze kennis en/of vaardigheden over te dragen aan anderen.
  • Organisator: je organiseert een bijeenkomst met meerdere betrokkenen.
Bronverwijzing

Zorg voor beter. (2022). Een klinische les geven. Hoe doe je dat? https://www.zorgvoorbeter.nl/uit-de-praktijk/een-klinische-les-geven-hoe-doe-je-dat 

Samenwerkingspartners