Stageplein Zorg organiseert voor Summa College en Fontys
de stages in de zorgsector

TOOLBOX PRAKTIJKLEREN

ATTITUDEMETER STUDENT

Duur
30-45 min
Aantal
2-5 personen
Doel
Inzicht in attitude student
On-/offline
Offline

Doelen

De attitudemeter is een hulpmiddel bij het bespreken en evalueren van de beroepshouding van studenten, geïnspireerd op het formatief handelen (Voerman & Faber 2020; Jaspers & Tychon, 2022). Het invullen, bespreken en evalueren van de uitkomst van de attitudemeter helpt studenten en medewerkers inzicht te krijgen in de beroepshouding, waar de student nog in wil leren en welke begeleiding ze daarbij nodig hebben.

Tips voor implementatie

  • De attitudemeter kan gebruikt worden tijdens verschillende momenten, zoals bij, of ter voorbereiding op, een evaluatiemoment of individueel voortgangsgesprek.
  • De attitudemeter kan meerdere malen ingezet worden om een groei zichtbaar te maken, bijvoorbeeld aan het begin van praktijkleren (voortgangsgesprek 2) en richting het einde (voortgangsgesprek 4).
  • Ter aanvulling op de ingevulde attitudemeters kan door de student een reflectieverslag geschreven worden.

Voorbereiding interventie

  • De student downloadt de attitudemeter en print deze.
  • De student deelt het formulier met werkbegeleider(s)/werkvelddeskundige(n).
  • Zowel student als werkbegeleider(s)/werkvelddeskundige(n) vult attitudemeter onafhankelijk van elkaar in.
  • Student en werkbegeleider(s)/werkvelddeskundige(n) plannen een gesprek om de inhoud te bespreken.

 

Benodigdheden

  • Attitudemeter (papieren versie)
  • Schrijfmateriaal
  • Ruimte om de attitudemeter te bespreken

Werkwijze

VOORAFGAAND AAN HET GESPREK
Nadat de student de attitudemeter heeft ingevuld (10 minuten) kan ervoor gekozen worden deze alvast te delen met de werkbegeleider/werkvelddeskundige om het door te lezen en feedbackvragen te formuleren. Het is ook mogelijk om de formulieren tijdens het gesprek uit te wisselen en direct te bespreken (10 minuten).

TIJDENS HET GESPREK
• Bespreken van de ingevulde attitudemeter (en eventuele feedbackvragen) door student en werkbegeleider(s)/werkvelddeskundige(n).
• Evalueren van het gesprek en eventueel maken van vervolgafspraken. (30 minuten)

Rollen & Vaardigheden

  • Student
  • Werkbegeleider(s)/ Werelddeskundige(n)
  • Docent Praktijkleren

 

VERWACHTINGEN VAARDIGHEDEN

Student:

  • laat een actieve leerhouding zien
  • stelt zich kwetsbaar op ten aanzien van het leerproces
  • neemt initiatief in het aangaan van positief kritische samenwerkingsrelaties en evalueert deze
  • ontvangt feedback, vraagt door en integreert dit in het handelen
  • formuleert aandachtspunten en leerdoelen voor het leren in de praktijk
  • past zelfregulatie toe; stelt zich kritisch op naar de kwaliteit van het eigen handelen

 

Werkbegeleider:

  • observeert en geeft bevindingen objectief weer
  • geeft feedback, feed-up en feed forward

 

Docent:

  • attendeert de student op het toepassen van attitudemeters
  • bespreekt indien nodig de bevindingen uit de attitudemeters
Bronverwijzing

Jaspers, M., & Tychon, F. (2022). Feedback (leren) vragen. Zo doe je dat! Handreiking voor studenten. Fontys. https://www.fontys.nl/Onderzoek/Technology-enhanced-Learning-Assessment/Feedback-handreikingen.htm

Voerman, L. & Faber, F. (2020). Didactisch Coachen: Hoge verwachtingen concreet maken met behulp van feedback, vragen en aanwijzingen (12e druk). De Weijer Uitgeverij 

Samenwerkingspartners