De attitudemeter is een hulpmiddel bij het bespreken en evalueren van de beroepshouding van studenten, geïnspireerd op het formatief handelen (Voerman & Faber 2020; Jaspers & Tychon, 2022). Het invullen, bespreken en evalueren van de uitkomst van de attitudemeter helpt studenten en medewerkers inzicht te krijgen in de beroepshouding, waar de student nog in wil leren en welke begeleiding ze daarbij nodig hebben.
VOORAFGAAND AAN HET GESPREK
Nadat de student de attitudemeter heeft ingevuld (10 minuten) kan ervoor gekozen worden deze alvast te delen met de werkbegeleider/werkvelddeskundige om het door te lezen en feedbackvragen te formuleren. Het is ook mogelijk om de formulieren tijdens het gesprek uit te wisselen en direct te bespreken (10 minuten).
TIJDENS HET GESPREK
• Bespreken van de ingevulde attitudemeter (en eventuele feedbackvragen) door student en werkbegeleider(s)/werkvelddeskundige(n).
• Evalueren van het gesprek en eventueel maken van vervolgafspraken. (30 minuten)
VERWACHTINGEN VAARDIGHEDEN
Student:
Werkbegeleider:
Docent:
Jaspers, M., & Tychon, F. (2022). Feedback (leren) vragen. Zo doe je dat! Handreiking voor studenten. Fontys. https://www.fontys.nl/Onderzoek/Technology-enhanced-Learning-Assessment/Feedback-handreikingen.htm
Voerman, L. & Faber, F. (2020). Didactisch Coachen: Hoge verwachtingen concreet maken met behulp van feedback, vragen en aanwijzingen (12e druk). De Weijer Uitgeverij