Stageplein Zorg organiseert voor Summa College en Fontys
de stages in de zorgsector

TOOLBOX PRAKTIJKLEREN

Narratief interview

Duur
30 - 45 minuten
Aantal
2-5 personen
Doel
Communicatieve vaardigheden
On-/offline
Offline

Doelen

Binnen het eerste leerjaar van de opleiding Fontys Verpleegkunde maak je kennis met het verpleegkundig proces en persoonsgerichte zorg volgens het raamwerk van Mc McCormack en McCance (2017). Een belangrijk onderdeel van het verpleegkundig proces is de fase van gegevensverzameling (anamnese). Om de anamnese op persoonsgerichte wijze vorm te geven moet de verpleegkundige de zorgvrager leren kennen ten aanzien van zijn ziekte, beperkingen en mogelijkheden, klachten, zelfredzaamheid en wensen. Verder wil je als verpleegkundige antwoord op de vraag: wat vindt de zorgvrager belangrijk?
Er zijn verschillende manieren om aan deze informatie te komen. Dit kan op een systematische wijze (bijv. via de gezondheidspatronen van Gordon), maar ook via de verhalen die de zorgvrager vertelt over zijn beleving van een ziekte of aandoening. Deze invalshoek begint bij het verhaal van de zorgvrager. De achterliggende gedachte is dat deze informatie zeer zinvol is voor een persoonsgerichte benadering, maar dat deze met een gestandaardiseerde methode niet altijd aan de oppervlakte komt.

Tips voor implementatie

Behalve het zogenaamde narratief interview zijn er ook andere manieren om het verhaal van de zorgvrager weer te geven. Niet alle zorgvragers zijn talig of cognitief in staat om hun wensen, behoeften, idealen of belangrijke waarden over te dragen, denk bijvoorbeeld aan kinderen, mensen met (beginnende) dementie of met een verstandelijke beperking. Een creatieve weergave van een verhaal kan zeer divers zijn. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld fotoboeken of knip en plakschriften voor kinderen.

Zie ook de tool ‘Verhaal ophalen’ voor variaties in het ophalen van verhalen.

Voorbereiding interventie

Verdiep jezelf in de narratieve benadering en het narratieve interview. Je bereidt je zo voor zodat je een patiënten verhaal (narratief) van iemand in je praktijk omgeving af kan nemen.
Je kunt verschillende invalshoeken bedenken om het narratief mee te starten:

  • Inzicht krijgen in de normen en waarden van de zorgvrager
  • Inzicht krijgen in de geschiedenis van de zorgvrager
  • Inzicht krijgen in de wensen van de zorgvrager t.a.v. de gegeven zorg
  • Inzicht krijgen in de beleving van het hebben van een chronische ziekte
  • Etc.

Zoek ter voorbereiding antwoorden op onderstaande vragen:

  • Hoe neem je een narratief interview af?
  • Welke vragen stel je tijdens het afnemen van het narratief interview?
  • Wat is het belang van het levensverhaal of narratieve benadering voor de verpleegkundige beroepsuitoefening?
  • Wat is de relatie tussen de narratieve benadering en het raamwerk persoonsgerichte zorg (McCormack&McCance, 2017)

Benodigdheden

  • Pen en Papier
  • Eventueel opname apparatuur.

Werkwijze

Suggesties voor aanpak:

  • Ontdek en inventariseer creatieve ideeën om het verhaal van de zorgvrager weer te geven. Denk hierbij aan jouw doelgroep. Er zijn heel diverse manieren te bedenken. Kijk bijvoorbeeld eens op Pinterest bij patiënten verhalen, patiëntenverenigingen, levensboeken of op www.patientstories.org.uk. Ook Social Media als Facebook of Instagram kunnen informatie bieden.
  • Zoek online naar patiënten verhalen of ga op zoek naar verhalen die jongeren vertellen: https://www.umcutrecht.nl/nl/patientverhalen (ervaringen van ziekenhuispatiënten of van mensen met zeldzame aandoeningen) Je Zal Het Maar Hebben – BNNVARA
  • Literatuurtips over narratief: Verbetering van zorg met “verhaal als kwaliteitsinstrument” (mensgerichteouderenzorg.nl) https://www.vilans.nl/kennis/nieuwe-manier-van-onderzoek-laat-zien-wat-echt-belangrijk-is
    Maak een geanonimiseerde samenvatting van je narratief interview, reflecteer op het proces en neem daarin de bovenstaande vragen mee.

Beschrijf wat jij als zorgverlener kunt betekenen (voor de zorgvrager, naasten of ondersteuning van je collega’s) naar aanleiding van de resultaten van het narratief.

Link met overig bewijsmateriaal voor een portfolio:
Tip: Combineer het narratief interview eventueel met het opstellen van een (persoonsgericht) verpleegplan. Ook hiervoor is een beschrijving te vinden in de Toolbox.

Rollen & Vaardigheden

Interviewer: communicatieve vaardigheden: luisteren, parafraseren, open vragen stellen, samenvatten, uitnodigende betrokken open (non verbale) houding, doorvragen.

Bronverwijzing

Snoeren, M., Legius, M., Wolters, I., & Janssen, M. M. (2022). Actieonderzoek als vehicle voor werken, leren en ontwikkelen in de verpleeghuissector. Tijdschrift voor HRM, 2022(4), 26-49.

Gregory, S. (2010). Narrative approaches to healthcare research. International Journal of Therapy and Rehabilitation 17(12), 630-636.

Roddy, E. e.a. (2021). Moving stories: exploring the LIFE session storytelling method as a way of enhancing innovative, generative outcomes in practice. International Practice Development Journal 11(1)[6] https://doi.org/10.19043/ipdj.111.006

Roman, B., Waterschoot, K. en Luijkx, K. (z.d.) Handreiking: het verhaal als kwaliteitsinstrument. Een toepassing van narratief onderzoek voor de ouderenzorg. ZonMw | Tranzo | Tilburg University. content

Sools, A. (2012) Narratief onderzoek. KWALON 17(1), 27-35. https://doi.org/10.5117/2012.017.001.027

Samenwerkingspartners