Een klinische les is een praktijkonderwijsmethode om kennis en informatie uit de praktijk met elkaar te delen en/of nieuwe kennis en informatie in te winnen over een bepaald verpleegkundig onderwerp of een interventie met als doel deze te kunnen toe passen in de actuele praktijk (V&VN).
Enkele literatuurtips vanuit het werkveld en/of voorbeelden:
– Een klinische les geven. Hoe doe je dat?
– Klinische les Radbout UMC
De student komt samen met collega’s tot een relevant verpleegkundig thema wat extra aandacht behoeft t.a.v. de professionalisering van collega’s.
Na de keuze voor het thema gaat de student op zoek naar theoretische kaders die zowel de inhoud als het proces ondersteunen. Bijvoorbeeld:
De student verantwoordt vooraf het handelen t.a.v.
De student vraagt aan de werkbegeleider feedback t.a.v. de voorbereiding en verantwoording en geeft aan welke leerdoelen de student zelf heeft t.a.v. het geven van een klinische les, zodat de werkbegeleider specifieke feedback/ forward kan geven.
Werk de voorbereiding uit in het TOOLBOX_PRAKTIJKLEREN_Format_Klinische les.
Tijdens de klinische les
De werkbegeleider let op wat de student zegt en doet, let op de reacties van de deelnemers, en maakt zo nodig aantekeningen tijdens de observatie. De werkbegeleider schrijft eventueel letterlijke formuleringen of concreet waargenomen gedrag van de student en/of deelnemers op.
Nabespreking en invullen formulier
Zorg voor beter. (2022). Een klinische les geven. Hoe doe je dat? https://www.zorgvoorbeter.nl/uit-de-praktijk/een-klinische-les-geven-hoe-doe-je-dat